Syncrocamper I

Nå er det sandelig på tide å oppsumere litt.

Prosjektet startet fordi jeg opplevde at min gamle reimocamper begynte og gå i oppløsning

( av jord er du kommet- til jord skal du gå!).

Litt søking og et besøk hos Danial resulterte i en 1991 syncro td med havarert motor som stod på Notodden.

Ut med tralle, og syncroen kom til Kr.Sand. Der dukket det meget beleilig opp en 1993 modell passat 1,9 td motor, og vips var synkroen forsynt med nye krefter.

14" felger ble også erstattet med 15"

I løpet av vinter og vår ble den gamle Reimoen befridd for campinginnredning og tak, og en Syncrocamper var født.

Sommeren 2008 var vi på ferie til Paris, og etter noe forvirring om hva diesel heter på fransk heter hun "Gazole"

Syncrocamper II

Paris turen var vellykket på alle måter, men tanken på en camper som kunne holde litt høyere snitt hastighet og dermed lengere turer var født.

Sene timer på internett vekket interessen for en subaruombygging med 2,2 eller 2,5 liters motor.

Long time gone, og nye planer. Subaruprosjektet er skrotet til fordel for et bensin rekkefirerprosjekt. Planen er nå en 2.0 l 115hp motor fra en golf, passat eller liknende.


Billigere, alle delene som trengs for ombyggningen finnes i en dieselsyncro.
Sansynligvis enklere å få godkjendt pga originale vw deler.
Hvis man skulle få havari på tur, er det lettere å få tak i erstatningsmotor

På grunn av at Gazole er i dagelig drift og at et R4i prosjekt nødvendivis vil ta tid, har en ny syncro blitt kjøpt. Også denne gangen ved hjelp av en kjendt t3 grossist i Kr.Sand. Denne gangen en 1988 modell caravelle c 112 hk uten motor og gearboks. 

På grunn av hennes nære slektskap med Gazole er hun allerede døpt "Essence"


totto@mac.com